TUTORIAL: ADOBE PHOTOSHOP – COLORING EFFECTS

Exclusive post from aisyahumyra.com

Sudah agak lama juga saya tinggalkan ‘slot’ tutorial blog ini. Tapi baru-baru ini dalam keghairahan adik belajar image editing melalui Adobe Photoshop, saya pun ikut terbelajar sama. Komen saya – memang menarik!

Jadi hari ini saya mahu kongsi dengan anda semua sedikit asas image editing bagi yang masih bertatih dengan Adobe Photoshop. Bagi yang dah advance tu, mungkin boleh tunjuk ajar saya pula! 🙂

Tajuk: Coloring Effects (Kesan Warna-warni)
Versi: Adobe Photoshop 7.0
Penerangan: Teknik ini sesuai untuk menambahkan kesan warna-warni pada gambar.

Langkah:

Buka gambar yang hendak dicantikkan.

Mula-mula, klik CREATE NEW FILL OR ADJUSTMENT LAYER seperti di bawah.

Kemudian setkan SATURATION kepada -70. Gambar anda akan kelihatan seperti ini.

Then, buat satu layer baru. Klik LAYER >> NEW >> LAYER atau Shift + Ctrl + N.

Satu kotak akan muncul. Ubah MODE kepada SOFT LIGHT, kemudian klik OK.

Next, pilih BRUSH TOOL dan warnakan gambar anda.

Setelah selesai mewarnakan mengikut kreativiti anda, klik FILTER >> BLUR >> GAUSSIAN BLUR.

Satu kotak akan muncul. Ubah pixel mengikut kesukaan anda. Untuk gambar saya, saya gunakan 90 PIXELS.

Selesai! Cantik tak?..

OK, mungkin tak secantik yang anda boleh buat. Selamat mencuba! 🙂

Best regards

NOOR ATIKAH BINTI NOORDIN
Exclusive post from aisyahumyra.com
9 Jun 2011M = 7 Rejab 1432H
Khamis

____________________________________________________________

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH

Leave a Reply

