CERITA ORANG TIKAM ORANG

Beberapa hari lepas one of my sis called me untuk mengadu masalahnya. Hal berkaitan kawan-kawan. Biasalah, hidup dengan masyarakat memang mendedahkan kita dengan masalah. Tak thrill lah hidup kalau tiada masalah, kan?

Berikut merupakan perbualan saya dengan sis tersebut. Perbualan ini telah saya tapis dan modify bagi mengelakkan timbulnya sebarang su’uzoon (prasangka buruk).

*****

Sis:

Sis ade masalah lah dengan seorang budak bilik Sis ni.

Saya:

Apa sajalah masalah Sis ni. Apekehenye?

Sis:

Kakak, dalam bilik Sis ni Sis memang rapat dengan semua. Apa saja masalah kami, kami akan selesaikan sama-sama. Sampai satu tahap, rahsia-rahsia kami pun kami akan kongsikan sama-sama. Dipendekkan cerita, kami memang rapat dan percaya antara satu sama lain.

Saya:

Ok, teruskan.

Sis:

Suatu hari, kawan-kawan Sis, A dan C datang bawa satu cerita. Katanya salah seorang kawan sebilik Sis ni, B bercerita perkara buruk tentang Sis.

Saya:

Apa yang B dah buat?

Sis:

B fitnah Sis. Ikutkan apa yang Sis faham melalui cerita A dan C, B tak puas hati dengan Sis. Jadi mungkin untuk memuaskan rasa tak puas hati tu, B reka-reka cerita. Cakap begitu dan begini tentang Sis. Mungkin bab fitnah tu Sis boleh terima lagi. Tapi ada satu perkara yang buat Sis sedih sangat.

Saya:

Apeke bendenye?

Sis:

B buka semua rahsia Sis. Kakak, Sis rasa sedih sangat. Kenapa sampai begitu sekali B sanggup buat pada Sis? Apa salah Sis pada B? Habis satu aras dah tahu tentang rahsia Sis tu. Sis rasa malu, kak. Sis malu. Sanggup B buka aib Sis depan kawan-kawan lain. Pedih sangat hati ni. Depan Sis B bukan main suci lagi. Baik macam malaikat. Tapi belakang Sis rupa-rupanya B ni musuh dalam selimut!

Saya:

Sabar dik. Hmm… Nampaknya apa yang Sis alami tu, pernah juga akak alami. Kes orang tikam belakanglah ni. Memang orang begini bertopengkan muka suci. Sebab itulah kadang-kadang don’t judge a book by its cover. Akak faham apa yang Sis rasa. Dada rasa perit, kan?

Sis:

Betul kak, perit sangat. Rasa macam tak boleh nak maafkan kesalahan B ni.

Saya:

Betul tak B ni lahir bulan **, B ada gigi ** dan selalunya orang yang macam B yang akak pernah jumpa sangat pentingkan diri sendiri dan perasan bagus. Betul tak?

Sis:

Betul, betul! Macam mana kakak tau?

Saya:

Sebelum akak jawab soalan tu, Sis pernah dengar tak kata-kata ini:

Memaafkan memang mudah tapi melupakan tak semudah memaafkan.

Akak tak salahkan Sis kalau Sis masih tak boleh melupakan apa yang telah B buat pada Sis. Sebab itulah wujudnya kata-kata:

Belajar daripada pengalaman.

Kerana pengalaman tidak boleh dilupakanlah, manusia sentiasa belajar daripadanya. Perkara paling baik yang Sis boleh buat pertama sekali ialah memaafkan. Akak tahu memaafkan B pada sikap yang Sis fikir paling terkutuk yang dilakukan oleh B agak payah, tapi Sis perlu cuba untuk memaafkan. Jangan sesakkan hati ini dengan rasa amarah. Nanti memakan diri, dik.

Sis:

Tadi kakak cakap kakak pun pernah alami pengalaman macam Sis. Jadi sekarang kakak dah maafkan kesalahan orang yang tikam belakang kakak tu?

Saya:

Honestly, belum. Tapi akak dapat nasihat dari seorang kawan. Katanya, baca Surah Yasin dan niatkan sedekah pada orang yang buat jahat pada kita itu. Niatkan juga untuk lembutkan hati kita, supaya lebih mudah untuk memaafkan, lebih mudah untuk melupakan. Niatkan untuk ketenangan hati kita. Jangan fikir, “kenapa pula kita perlu bersedekah pada orang yang tikam kita dari belakang?”

Sis:

Kalau Sis nak fikir juga macam mana?

Saya:

Bak kata Ustaz Hasrizal dalam status di profil Facebooknya:

Kelemahanmu sebagai manusia adalah ruang untuk Allah berbelas ampun terhadapmu, bukan peluang engkau mengulang dosa terhadap-Nya… Demikian juga kelemahanmu sebagai manusia adalah ruang orang lain memaafkanmu, bukan peluang untuk engkau bersalah laku tanpa malu!

Sis:

Tak fahamlah.

Saya:

Begini, jangan membalas kejahatan dengan kejahatan. Sebabnya kalau kita balas kejahatan dengan kejahatan maka kita pun sama macam mereka. Sama jahat macam mereka. ALLAH Maha Adil, Sis. Apabila kejahatan dibalas dengan kebaikan, insyaALLAH hasilnya pasti yang lebih baik. Jangan pertikaikan janji ALLAH.

Sis:

Apa yang perlu Sis buat sekarang, kakak?

Saya:

Pertama, elakkan bergaul rapat dengan B. Ini bukan bermakna Sis putus kawan dengan B, tidak. Ikutkan pengalaman akak, selalunya orang yang banyak mengumpat tidak boleh dipercayai. Sebab, hari ini di depan kita mungkin dia mengumpat orang lain. Esok-esok di depan orang lain mungkin dia akan mengumpat kita pula. Hati-hati dengan orang begini.

Kedua, diam itu lebih baik. Maknanya jangan berkongsi rahsia dengannya. Yang lepas biarkan lepas. Jangan panjangkan masalah. Kadang-kadang ada baiknya Sis belajar cara-cara mengenal perwatakan seseorang melalui tarikh lahir, bulan kelahiran, sifat fizikal dan sebagainya.

Sis:

Tapi bukan semua orang boleh kita baca perwatakannya melalui tarikh lahir, bulan kelahiran, sifat fizikal…

Saya:

Betul, Sis. Akak tak kata kita perlu percaya semua yang tercatat itu betul. Manusia boleh berubah mengikut keadaan. Tapi ini adalah salah satu cara untuk kita meramal siapakah orang yang berkawan dengan kita itu. Kalau mengikut tarikh lahir kawan kita itu seorang yang sensitif, kita perlu kawal kata-kata kita. Kalau mengikut sifat fizikal kawan kita itu seorang yang tidak boleh dipercayai, jangan pandai-pandai cerita rahsia padanya.

Sis:

Oh, begitu.

Saya:

Actually, ada sesuatu yang kita boleh banggakan bila ada orang tikam dari belakang ni. Sebabnya mereka buat begitu sebab mereka rasa terancam dan cemburu. They see us 1, 2 or 3 steps ahead so mereka tak senang tengok kita lebih baik dari mereka. Jadi cara mudah untuk mereka langkah kepala kita ialah dengan menjatuhkan kita. Cara mudah yang sangat keji.

Apa pun pengalaman mendewasakan, Sis. Tak rugi Sis dapat pengalaman ditikam dari belakang ni. Pengalaman ini mengajar Sis untuk jadi lebih kuat. Mungkin in the future Sis akan berhadapan dengan masalah yang lebih berat dari ini. Ini baru permulaan, Sis. Sis pun baru 19 tahun. Banyak lagi perkara yang Sis perlu belajar. Jadi, sentiasalah bersedia dengan cabaran yang akan datang.

*****

Begitulah perbualan saya dengan sis tersebut.

Don’t jugde a book by its cover? Boleh percaya ke? Apa pendapat anda?

Pada saya, it depends on macam mana anda menilainya.

NOOR ATIKAH BINTI NOORDIN
Exclusive post from aisyahumyra.com
5 Mei 2010M = 20 Jamadilawwal 1431H
Rabu, mari tambah ilmu!

____________________________________________________________

Advertisements

5 Comments

  1. Atieshu said,

    10/05/2010 at 11:45

    Akak… camne nak kenal perwatakan orang melalui tarikh lahir ?? Kongsi boleh ?? ^_^

    • Noor Atikah said,

      12/05/2010 at 23:17

      1) Kaji teori
      2) amati kes dalam realiti..
      maksudnya, baca teori yang pernah ditulis oleh pakar2
      teori ada pelbagai…
      mengenal perwatakan melalui bulan kelahiran, anak ke berapa dalam keluarga, sifat fizikal, tarikh lahir, even dengan nama pun orang boleh teka perwatakan seseorang..
      perlu diingat, tak semua yang yang mereka tulis bertepatan dengan personaliti dan perwatakan sebenar
      so through experience, lihat masyarakat sekeliling
      padankan benar atau tidak teori tu
      sebab manusia boleh berubah mengikut keadaan dan masa
      contohnya, ikut pengalaman akak anak sulung yang lahir pada bulan januari lebih cenderung dengan sifat seorang pemimpin (seorang pemimpin, suka memberi pandangan, tidak suka orang membantah pandangannya, ego…)

      akak tak boleh nak ajar satu2 sebab ditakuti boleh menimbulkan sangka buruk
      belajar perwatakan dan personaliti membolehkan kita meramal seseorang
      jadi komunikasi boleh berjalan dengan lebih lancar
      tapi akak takut ada orang lain yang menggunakan teori yang akak beri untuk judge others..
      sedangkan niat akak ajar bukan begitu..
      harap adeq faham =)

      perkara yang paling penting, kaji dan amati sendiri…ok

  2. Atieshu said,

    14/05/2010 at 08:55

    ok, sis.
    tq banyak2. đŸ™‚

  3. Mimi said,

    02/06/2010 at 15:47

    Spe adek ko kk??
    erm, cte tu myedihkn..bgos2..wat lg..

    • Noor Atikah said,

      02/06/2010 at 19:56

      ade la budaknye…. memang la sedih, sampai ko pun nangis…kan kan?? haha..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: