JANGAN BERTANGGUH LAGI!

Nak jadi jutawan, perlu belajar dari jutawan!

Siang tadi saya ke klinik gigi menemani kakak. So oleh sebab saya akan jadi si penunggu jadi kakak saya suggest saya bawa sekali bahan bacaan. Yelah, adalah juga pengisian daripada jadi tunggul je di kerusi tu.

Apa yang saya nak ceritakan bukanlah tentang gigi kakak saya, tapi tentang buku yang saya baca tu. Tajuknya ‘Nota Jutawan, Nota Motivasi” dari Irfan Khairi.

Ada juga hikmahnya saya jadi penunggu tu. Akhirnya buku tu saya berjaya juga khatamkan di situ. Perasaan saya? Lega…

> Eleh, baca buku je kot… Kecoh la lu minah….

Saya bukan apa, dah lama sangat beli buku tu. Baru sekarang khatam baca.

Asalnya saya beli buku itu kerana saya mahu kaut sebanyak mungkin ilmu dari seorang usahawan berjaya. Sedikit sebanyak ada pemangkin untuk menggerakkan momentum motivasi dan semangat saya.

> Ala rilek la, takde masa lah, tu yang lambat habis tu…

Kalau sebelum baca buku tu mesti saya akan beri alasan seperti di atas. Tapi lepas baca buku tu, saya dapat belajar sesuatu.

Kata Irfan Khairi,

MENANGGUHKAN KERJA = PENCURI MASA + PENCURI HIDUP
(Dalam bahasa Inggeris ia dipanggil procrastination)

Orang yang banyak beralasan bukannya tidak boleh capai matlamat, tapi matlamat itu lambat tercapai. Silap-silap haribulan terus tak dapat capai apa-apa. Sebab apa? Banyak beri alasan dan akhirnya kerja bertangguh. And peluang pun akan buat magic show, sekelip mata je hilang.

Ada 3 sebab utama kenapa kerja tertangguh:

  1. Terlalu banyak alasan
  2. Tidak serius dalam mengambil keputusan
  3. Tiada deadline dalam matlamat

Jadi, kalaulah anda orang yang banyak alasan sehingga kerja tertangguh tindakan paling bijak yang anda boleh lakukan adalah:

  1. Berhenti beralasan
  2. Serius dalam berkeputusan
  3. Tulis deadline untuk mencapai matlamat

Mudah saja kan?

Banyak masa saya sudah bazirkan hanya kerana saya beri banyak alasan untuk khatamkan buku itu. Kalaulah saya sudah khatam dari awal, sudah tentu ilmu-ilmu dari buku itu saya dapat aplikasikan lebih awal.

Lagi banyak masa terbazir alamatnya dalam sedar tak sedar banyak juga peluang berlalu begitu saja. Akibatnya, semakin terkebelakanglah kita…

Jadi saya nasihatkan anda, JANGAN BERTANGGUH LAGI!

* > = fikiran negatif

NOOR ATIKAH BINTI NOORDIN
Exclusive post from aisyahumyra.com
23 April 2010M = 8 Jamadilawwal 1431H
Jumaat penuh berkat!

____________________________________________________________

Leave a Reply

